Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 10 grudnia 2025 02:56
Reklama Biuro Rachunkowe Orion Magdalena Rogaczewska

Telefon, BLIK, strach – klasyka oszustów zadziałała na mieszkańców powiatu bartoszyckiego

Fałszywi pracownicy banku, rzekomi kupujący z portali sprzedażowych, prośby o pilny zwrot pieniędzy lub kody BLIK, a wszystko w atmosferze presji czasu i strachu o oszczędności. Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Bartoszycach ostrzegają: tylko w ostatnich dniach kilka osób z powiatu bartoszyckiego padło ofiarą oszustów, tracąc łącznie ponad 10 tysięcy złotych.
Telefon, BLIK, strach – klasyka oszustów zadziałała na mieszkańców powiatu bartoszyckiego
Zdjęcie ilustracyjne.

Autor: Freepik

Schemat działania sprawców wciąż jest podobny. Oszuści kontaktują się telefonicznie lub przez komunikatory internetowe, podszywając się pod pracowników banków, znajomych, kupujących lub sprzedających na popularnych platformach aukcyjnych. Często informują o rzekomym wycieku danych osobowych, podejrzanych transakcjach na koncie lub „omyłkowo” przelanej zbyt dużej kwocie, którą należy natychmiast zwrócić.

Rozmowy prowadzone są w sposób profesjonalny i przekonujący. Przestępcy budują atmosferę zagrożenia, presji czasu i konieczności szybkiego działania. Zdarza się, że dzwonią z wielu numerów, a po drugiej stronie słuchawki słychać „życzliwego konsultanta”, niekiedy mówiącego z wyraźnym wschodnim akcentem, który zapewnia, że tylko natychmiastowe wykonanie jego poleceń uchroni środki przed utratą.

Jak podkreślają policjanci, ofiarami oszustw padają osoby w każdym wieku. W ostatnich zgłoszonych przypadkach poszkodowani mieli od 22 do 79 lat. Często dopiero podczas składania zawiadomienia uświadamiają sobie, że pojawiały się sygnały ostrzegawcze – nietypowe prośby, brak możliwości samodzielnej weryfikacji informacji czy nacisk na zachowanie „tajemnicy”.

Policja apeluje o rozwagę i zachowanie szczególnej ostrożności w sprawach finansowych. Funkcjonariusze przypominają, że bank nigdy nie prosi o podanie kodów BLIK, danych do logowania czy instalowanie dodatkowego oprogramowania. W przypadku podejrzanego telefonu należy niezwłocznie zakończyć rozmowę i samodzielnie skontaktować się z bankiem lub osobą, za którą podszywa się rozmówca.

Pamiętajmy – chwila refleksji i spokojna weryfikacja informacji mogą uchronić przed utratą oszczędności. Oszuści działają prężnie i bez skrupułów, dlatego czujność to dziś jedna z najlepszych form ochrony.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama